1. Inledning
Vad är allmänna villkor?
Dessa allmänna villkor reglerar avtalet mellan Storstadens Ventilation AB och dig som näringsidkare. Genom att acceptera vår offert eller beställa våra tjänster godkänner du dessa villkor. Villkoren skapar en tydlig ram för vår affärsrelation och är utformade för att säkerställa att både du som kund och vi som leverantör har en gemensam förståelse för vad som förväntas av respektive part.
Villkoren täcker alla aspekter av vårt samarbete, från beställning och leverans till ansvar och tvistlösning, vilket gör att du kan känna dig trygg i vår affärsrelation.
2. Definitioner
För att göra villkoren tydliga och undvika missförstånd är det viktigt att definiera vissa nyckelbegrepp:
Produkt: Material och varor som vi levererar i samband med utförande av tjänster, till exempel ventilationssystem, aggregat och tillbehör.
Näringsidkare: Du som kund, ett företag, en organisation eller annan juridisk person som anlitar oss för våra tjänster.
Leverantör: Storstadens Ventilation AB, det vill säga vi som tillhandahåller tjänsterna eller produkterna.
Avtal: Den överenskommelse som uppstår mellan dig och oss när du accepterar våra allmänna villkor och beställer våra tjänster.
Tjänster: De specifika ventilationsrelaterade arbeten som vi utför, såsom installation, service och underhåll.
3. Avtalets omfattning
Avtalet mellan dig som näringsidkare och Storstadens Ventilation AB omfattar de tjänster och produkter som anges i den offert eller orderbekräftelse du har mottagit och godkänt. Våra tjänster inkluderar installation, service, underhåll och försäljning av ventilationslösningar.
Om avtalet behöver justeras efter att det har ingåtts, exempelvis om du vill lägga till eller ändra tjänster, måste detta ske skriftligen och bekräftas av båda parter. Avtalet omfattar enbart de specifika tjänster och produkter som vi uttryckligen har kommit överens om.
4. Beställning och avtalstid
Du som näringsidkare gör en beställning genom att acceptera den offert vi har skickat till dig. Beställningen bekräftas när vi skriftligen godkänner din accept. Avtalet börjar gälla från det datum som anges i bekräftelsen och löper tills dess att alla avtalade tjänster har utförts och betalning har mottagits.
Om avtalet avser löpande underhåll eller andra periodiska tjänster, gäller det tills det sägs upp av någon av parterna med skriftlig uppsägning, enligt vad som anges i avtalet.
5. Pris och betalning
Priserna för våra tjänster och produkter framgår av den offert vi har tillhandahållit och som du har godkänt. Alla priser är angivna exklusive moms, om inte annat anges. Eventuella tilläggstjänster eller ändringar som inte omfattas av den ursprungliga offerten debiteras separat enligt gällande prislista.
Betalning ska ske enligt de betalningsvillkor som anges i offerten eller fakturan. Om inte annat överenskommits, gäller betalningsvillkor på 30 dagar netto från fakturadatum. Vid försenad betalning har vi rätt att ta ut dröjsmålsränta och eventuella påminnelseavgifter enligt lag.
6. Leverans och tidsplan
Leveransen av våra tjänster sker enligt den tidsplan som anges i offerten eller överenskommelsen mellan parterna. Vi strävar alltid efter att hålla de överenskomna tiderna, men vi förbehåller oss rätten att justera leveranstiden om det uppstår omständigheter utanför vår kontroll, såsom förseningar från underleverantörer eller oförutsedda tekniska problem.
Om det skulle bli en försening med leveransen, informerar vi dig så snart som möjligt och föreslår en ny tidsplan. Vid betydande förseningar som påverkar din verksamhet har du rätt att avbeställa tjänsten utan kostnad, förutsatt att arbetet ännu inte har påbörjats.
7. Ändringar i avtalet
Om du som näringsidkare önskar ändra omfattningen av avtalet, exempelvis genom att lägga till eller ändra tjänster, måste detta ske skriftligen och godkännas av oss på Storstadens Ventilation AB. Ändringar i avtalet kan komma att påverka både pris och tidsplan, och vi informerar dig om detta innan arbetet påbörjas.
Vi förbehåller oss också rätten att föreslå ändringar i avtalet om omständigheter kräver det, exempelvis på grund av tekniska förhållanden som inte var kända vid avtalets ingående. Även dessa ändringar måste godkännas av båda parter skriftligen.
8. Ångerrätt
Som näringsidkare har du normalt inte samma ångerrätt som konsumenter enligt lagstiftningen. Detta innebär att du, efter att avtalet är ingånget och arbetet har påbörjats, inte har rätt att avbeställa tjänsten utan att riskera att behöva ersätta oss för de kostnader som redan uppstått.
Om du vill avbryta avtalet innan arbetet påbörjats kan det dock vara möjligt att komma överens om detta, förutsatt att det inte orsakar oss betydande kostnader. Vid sådana fall krävs en skriftlig överenskommelse.
9. Garanti och reklamation
Vi erbjuder garanti på de produkter och tjänster vi levererar enligt de specifikationer som anges i offerten eller bekräftelsen. Garantitiden kan variera beroende på produkt eller tjänst, men specificeras alltid i avtalet. Garantin täcker fel som uppstår på grund av bristfälligt material eller utförande.
Om du som näringsidkare upptäcker ett fel, ska du reklamera detta till oss så snart som möjligt. Reklamationen ska ske skriftligen och inom rimlig tid efter att felet upptäckts. Vi åtar oss att åtgärda eventuella fel, antingen genom reparation, byte av produkt eller annan lämplig åtgärd.
10. Ansvarsbegränsning
Vårt ansvar gentemot dig som näringsidkare är begränsat till vad som uttryckligen anges i dessa allmänna villkor och i övriga skriftliga överenskommelser mellan oss. Vi ansvarar inte för indirekta skador eller följdskador, såsom utebliven vinst eller avbrott i din verksamhet, som kan uppstå i samband med våra tjänster eller produkter.
Vi är inte heller ansvariga för skador som uppstår till följd av omständigheter utanför vår kontroll, så kallad force majeure. Detta inkluderar exempelvis naturkatastrofer, strejker, pandemier eller andra händelser som vi inte rimligen kan förutse eller förhindra.
11. Tvistlösning
Vid en eventuell tvist mellan dig som näringsidkare och Storstadens Ventilation AB, strävar vi efter att lösa tvisten genom förhandling och i samförstånd. Om vi inte kan nå en överenskommelse, kan tvisten hänskjutas till svensk allmän domstol. Tvister ska i första hand lösas genom förhandling mellan parterna, men om detta inte är möjligt har du rätt att få tvisten prövad i domstol.
Eventuella tvister ska lösas enligt svensk lag, och tvister prövas i den domstol som har jurisdiktion över den ort där Storstadens Ventilation AB har sitt säte.
12. Personuppgiftshantering
Storstadens Ventilation AB behandlar dina personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning, inklusive GDPR. De uppgifter vi samlar in används enbart för att administrera vårt avtal och för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig som kund.
Personuppgifter som samlas in kan inkludera företagsnamn, kontaktuppgifter och andra relevanta uppgifter som behövs för att leverera tjänster och produkter. Vi behandlar dina uppgifter konfidentiellt och delar dem endast med tredje part när det är nödvändigt för att fullgöra avtalet, såsom med leverantörer eller underentreprenörer.
Du har rätt att begära tillgång till de uppgifter vi har om dig, samt att begära rättelse eller radering av dessa uppgifter när det är tillämpligt. Kontakta oss om du har frågor kring vår hantering av dina personuppgifter.