Villkor Konsument

1. Inledning

Vad är allmänna villkor?

Allmänna villkor beskriver de rättigheter och skyldigheter som gäller mellan dig som konsument och oss på Storstadens Ventilation AB när du beställer våra tjänster. Genom att anlita oss godkänner du dessa villkor, vilket skapar en tydlig och trygg grund för vårt samarbete.

Villkoren är viktiga för att säkerställa att både du som kund och vi som leverantör har samma förväntningar på hur våra tjänster ska levereras och vad som gäller om något inte går som planerat.

2. Definitioner

För att undvika missförstånd är det viktigt att tydliggöra vissa begrepp som används i dessa villkor:

Produkt: Alla material eller varor vi levererar i samband med tjänsterna, som ventilationsaggregat eller andra delar.

Konsument: Det är du som privatperson som anlitar oss för våra tjänster. Du gör det utanför din affärsverksamhet eller yrkesutövning.

Leverantör: Storstadens Ventilation AB, alltså vi som tillhandahåller tjänsterna.

Avtal: Den överenskommelse som uppstår mellan dig och oss när du godkänner våra allmänna villkor och beställer våra tjänster.

Tjänster: De tjänster vi utför för dig, till exempel installation och service av FTX-system och andra ventilationslösningar.

3. Avtalets omfattning

Vårt avtal gäller de tjänster och produkter som specificeras i din beställning och som omfattas av dessa allmänna villkor. Tjänsterna vi erbjuder inkluderar installation, underhåll och service av ventilationssystem. Det exakta innehållet i vårt åtagande framgår av vår offert och den bekräftelse du får efter beställningen.

Avtalet täcker enbart de tjänster och produkter som vi har överenskommit om i förväg. Eventuella tilläggstjänster eller förändringar kräver att vi kommer överens om dem skriftligen, så att både du och vi vet vad som gäller.

4. Beställning och avtalstid

Du kan göra en beställning hos oss genom att acceptera en offert som vi har skickat till dig. Offerten innehåller detaljer om de tjänster och produkter som vi erbjuder, samt pris och förväntad leveranstid. När du accepterar offerten och vi bekräftar beställningen, träder vårt avtal i kraft.

Avtalet gäller tills de överenskomna tjänsterna är fullgjorda. Om vi kommer överens om en specifik tidsperiod för underhåll eller service, gäller avtalet för den angivna perioden. Du har möjlighet att avsluta avtalet tidigare om du ångrar dig, men då gäller särskilda regler som vi kommer att förklara under avsnittet om ångerrätt.

5. Pris och betalning

Priset för våra tjänster och produkter framgår av den offert du får innan beställningen. Priset är inklusive moms och eventuella andra skatter, om inte annat anges. Vi förbehåller oss rätten att justera priset om det sker oförutsedda förändringar som påverkar kostnaderna, exempelvis ändrade skatter eller avgifter. I sådana fall informerar vi dig om det innan arbetet påbörjas.

Betalning sker enligt de betalningsvillkor som anges i offerten eller fakturan. Normalt sett förfaller betalningen 30 dagar efter fakturadatum. Vid försenad betalning har vi rätt att ta ut en påminnelseavgift samt dröjsmålsränta enligt räntelagen.

6. Leverans och tidsplan

Vi strävar alltid efter att leverera våra tjänster och produkter inom den tidsplan som överenskommits i offerten eller bekräftelsen. Om inget specifikt leveransdatum har avtalats, genomför vi arbetet inom en skälig tid efter beställningen.

Om vi av någon anledning inte kan hålla den avtalade tidsplanen, informerar vi dig så snart som möjligt. Förseningar kan uppstå på grund av omständigheter utanför vår kontroll, som exempelvis extrema väderförhållanden eller leveransproblem från våra leverantörer. Vid sådana fall försöker vi hitta en ny tid som passar för båda parter.

7. Ändringar i avtalet

Både du som kund och vi som leverantör har möjlighet att föreslå ändringar i avtalet, exempelvis om omfattningen av arbetet behöver justeras. Alla ändringar måste dock ske i samförstånd och skriftligen bekräftas av båda parter innan de träder i kraft.

Om ändringar påverkar priset eller tidsplanen, kommer vi att informera dig om detta i förväg. Vi påbörjar inga extra arbeten eller gör några justeringar förrän vi har fått ditt godkännande.

8. Ångerrätt

Som konsument har du enligt distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att avtalet ingåtts. För att utöva din ångerrätt måste du meddela oss skriftligen via e-post eller brev innan ångerfristen löper ut.

Observera att ångerrätten inte gäller om tjänsten har påbörjats med ditt samtycke innan ångerfristen har löpt ut, eller om produkten är specialanpassad för dina behov. Om du ångrar dig inom den tillåtna tidsramen återbetalar vi hela beloppet, med undantag för eventuella kostnader som redan har uppstått i samband med tjänsten eller leveransen.

9. Garanti och reklamation

Vi erbjuder garanti på de produkter och tjänster vi levererar enligt de villkor som anges i din offert eller bekräftelse. Garantin täcker fel som uppstår på grund av brister i material eller utförande. Garantitiden specificeras i ditt avtal och varierar beroende på typ av produkt eller tjänst.

Om du upptäcker ett fel inom garantitiden har du rätt att reklamera detta till oss. Reklamationen ska göras så snart som möjligt efter att du upptäckt felet, dock senast två månader efter att felet uppstått. Vid godkänd reklamation åtar vi oss att åtgärda felet utan extra kostnad för dig, antingen genom reparation eller ersättning av den felaktiga produkten eller tjänsten.

10. Ansvarsbegränsning

Vårt ansvar gentemot dig som kund är begränsat till vad som uttryckligen anges i dessa villkor eller i annan överenskommelse mellan oss. Vi ansvarar inte för indirekta skador, som till exempel utebliven vinst, eller andra följdskador som kan uppstå i samband med våra tjänster eller produkter.

Vi tar inte ansvar för skador som orsakats av omständigheter utanför vår kontroll, så kallad force majeure. Detta kan inkludera händelser som naturkatastrofer, strejker, eller andra oförutsedda händelser som vi rimligen inte kan påverka.

11. Tvistlösning

Om det uppstår en tvist mellan dig som konsument och oss på Storstadens Ventilation AB, strävar vi alltid efter att lösa den genom dialog och en öppen kommunikation. Om vi inte lyckas nå en överenskommelse, kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), som erbjuder en kostnadsfri tvistlösning för konsumenter.

Om tvisten inte kan lösas genom ARN eller annan medlingsmetod, har du även rätt att vända dig till allmän domstol. Eventuella tvister ska lösas enligt svensk lag, och tvister prövas i den domstol som har jurisdiktion över den ort där du som konsument är bosatt.

12. Personuppgiftshantering

Vi på Storstadens Ventilation AB behandlar dina personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning (GDPR). De uppgifter vi samlar in från dig används enbart för att kunna fullfölja vårt avtal och tillhandahålla de tjänster du beställt.

Vi sparar endast de uppgifter som är nödvändiga, såsom namn, adress och kontaktuppgifter. Dina personuppgifter behandlas konfidentiellt och delas inte med tredje part utan ditt medgivande, om det inte krävs enligt lag.

Du har rätt att begära tillgång till dina uppgifter, korrigera felaktig information eller begära att vi raderar dina uppgifter när de inte längre behövs för vårt avtal. Kontakta oss om du har frågor kring vår hantering av dina personuppgifter.